Quantcast
Channel: Kreftforeningens blogg » frivillig
Viewing all articles
Browse latest Browse all 2

Mitt lille bidrag har stor verdi

0

Maren (23) jobber frivillig for Kreftforeningen. Hun forteller hvorfor, og hva det gir henne av erfaringer og opplevelser.

Jeg meldte meg som frivillig for Kreftforeningen i fjor høst. Hovedsakelig fordi jeg ønsket å gjøre noe for andre som gir mer mening til livet enn lønn på kontoen. Det å se hvordan mennesker takler vanskelige situasjoner fascinerer meg, og jeg tror man har mye å lære av mennesker som har blitt påvirket av kreft, direkte eller indirekte. Det gjelder både livsgleden de viser og det å sette pris på de små tingene i livet.

Maren på Vardesenterets kjøkken

Jeg fikk muligheten til å være en del av vertskapet på Vardesenteret på Radiumhospitalet. Vardesenteret er et sted hvor kreftrammede og pårørende kan komme for å slappe av, spise gode vafler eller bare slå av en prat. Det er en veldig rolig og avslappet atmosfære der og man møtes alltid av et smil og glade mennesker når man kommer inn døra. En vakt på Vardesenteret kan inneholde så mangt. Alt fra å steke vafler og lage knekkebrød eller å lytte til noen som trenger å lufte tankene sine og ha noen utenforstående å snakke med.

Jeg sitter igjen med mange tanker etter hver vakt jeg har hatt, og jeg som er frisk føler meg veldig heldig som ikke har større bekymringer enn at jeg spiser for mye sjokolade. Samtidig gjør det veldig inntrykk at de besøkende på Vardesenteret er så livsglade og positive som jeg opplever det. Jeg ser selvfølgelig at mange er slitne etter tunge behandlinger, men at de likevel klarer å holde humøret oppe imponerer meg, og det at min tilstedeværelse kanskje har hjulpet dem med å spise en vaffel ekstra eller trekke litt bredere på smilebåndet, gir meg mye. At det ikke alltid skal så mye til for å få noen til å føle seg litt bedre er noe å tenke over. Enten om det er å bli frivillig for Kreftforeningen eller bare smile til de man møter på gata.

Jeg angrer ikke et sekund for at jeg ble frivillig for Kreftforeningen. Etter hver vakt går jeg hjem full av inntrykk etter møter med modige og kloke mennesker. Og med nye erfaringer om hva livet har å by på.

Les mer om frivillighet i Kreftforeningen

Viewing all articles
Browse latest Browse all 2